Konumsal Satranç:Sırf hesaplamaya dayalı değil de uzun vadeli değerlendirmelere dayalı oynanan satranç.
Körleme:Tahtaya bakmadan, notasyon aracılığıyla oynanan oyun.
Manevra:Figürleri daha iyi konumlara getirebilmek veya rakip kampta bir takım zayıflıklar yaratmak amacıyla
Mat Ağı:Şahın, açık bir yerde, mat tehlikesini içeren kuvvetli hücumlara uğramasıdır.
Materyal:Taşlar için kullanılan genel ifade.
Medyan:Turnuva sonunda eş puan ile bitiren oyuncular arasında eşitlik bozma sistemi. Eşit puanla bitiren tü
Merkez:d4, d5, e4, e5 karelerine verilen ad.
Norm:Belli bir başarının FIDE tarafından onaylanması.
Notasyon:Bir oyunun, daha önceden belirlenmiş koordinat kurallarına göre yazılması.
Olimpiyat:İki yılda bir oynanan uluslararası takım dünya birinciliği.
Opozisyon:Oyun sonunda iki şahın özel bir konumda bulunması.
Piyon:Er
Piyon Zinciri:Bir çapraz sütun üzerinde aynı renkten birkaç piyonun sıralanmasıdır, c7, d6, e5, f4 gibi.
Problem:Taraflardan birinin mat ettiği kompozisyon.
Rating:Satrançta oyuncuların seviyesini belirleyen puan sistemi.
Saptırma:Taşın savunmadan veya görevinden uzaklaştırılması.
Satır:Yatay
Satranç Körlüğü:Açık, basit bir hamlenin oyuncunun gözünden kaçması.
Simultane:Çok masa gösterisi. Bir ustanın pek çok sayıda rakibe karşı aynı zamanda oynamasıdır.
Solkoff:Turnuva sonunda eş puan ile bitiren oyuncular arasında eşitlik bozma sistemi. Eş puanla bitiren oyun
Sütun:Dikey
Şah Çekme:Şahı tehdit etmek. Kiş çekme.
Taşlar:Şah, Vezir, Kale, Fil, At ve Piyon'ların tümünü kaplayan bir deyimdir.
Tempo:Bir tempo = bir hamle birimi. Tempo kaybı zaman kaybını ifade etmek için kullanılır.
Terfi:Erin (Vezir, Kale, Fil veya At) çıkması.
TSF:Türkiye Satranç Federasyonu.
Tuşe:Dokunduğu taşı oynama gerekliliği.
UKD:Ulusal Kuvvet Derecesi. Türkiye'de kullanılan rating sistemi.
Varyant:Sürdürüm veya devam yolu. Belli bir amacı güden hamle zinciri.
Yarı Açık Hat:Üzerinde yalnız bir Piyon bulunan düşey sütun.
Satranç Terimleri Sözlüğünde Kayıtlı Terim: 96