(1386 Floransa-1466 Floransa), İtalyan heykeltıraşı. Asıl adı Donata di Niccolo di Betto Bardi'dir. Heykeltıraşlık evriminin itici gücü olmasının dışında, yapıtlarıyla Floransalı ressamlar için esin kaynağı oldu. Bir süre Ghiberti'nin atölyesinde çalıştıktan sonra (1403), Floransa Katedrali'nin süslemesini üstlendi (1406). Bu dönemdeki, mermerden "Davut" heykeli (1408) ve ardından gerçekleştirdiği peygamber dizisi en önemli yapıtları arasına girdi. 1416-1420 yılları arasında tamamladığı "Aziz Georgius" heykelinde (Bargello) geleneksel giyimli heykel anlayışından uzaklaştı. Roma yolculuğundan dönüşünde, Floransa Katedrali'nin Cantoria (koro yeri) bölümünün süslemesinde antik klasisizmin etkileri görüldü (1433-1439). 1433-1443 yılları arasında yaptığı ince ve kadınsı bedeniyle bronzdan "Davut" heykeli (Bargello), çağının heykeltıraşlık anlayışının yapısını oluşturdu. 1443-1453 yıllarında Padova'ya gitti. Burada antikçağa Floransalılardan daha çok ilgi duyan bir çevrede bulunması, Donatello'nun daha büyük heykel çalışmalarına yönelmesinde etkili oldu. Marcus Aurelius'un atlı heykelinden esinlendiği milis kumandanı "Gattamelata" adlı bronzdan anıtsal yapıtını 1453'te tamamladı. Sant Antonio Bazilikası'ndaki kabartma ve heykeller, "Oturan Bakire" Padova'da gerçekleştirdiği öteki önemli yapıtlarıdır. Daha sonra döndüğü Floransa'da "Çarmıha Gerilme", "Maria Magdelana" ve Bernardo ile Bertaldo'nun tamamladığı kabartmalarıyla dikkati çekti.