seher Çok işime yaradi sagolun☺☺
Varlık Felsefesi(Ontoloji)
1.VARLIK FELSEFESİNİN KONUSU VE
TEMEL KAVRAMLARI:
Varlık Felsefesinin konusu
varlıktır.Varlık;var olan her şeydir. Varlık Felsefesi açısından var olanlar
iki biçimde ele alınır.
1-Reel Varlıklar:
İnsan bilincine bağlı olmadan varolanlar.Gerçekte,nesnel olarak var olanlar:
Gerçek varlık,gerçekliğini nesnelerden,olaylardan,kişilerden alan;belli bir
zaman ve mekanda var olandır.Gerçekte var olanlar duyu organları ile
algılanır.Örneğin:masa,sıra,kitap v.b.
2-İdeal Varlıklar: İnsan
bilincine bağlı olarak varolanlar.İdea'da (zihinde,düşünsel) olarak var
olanlar:İnsanların zihinlerinde oluşturdukları kavramlardır.Zihinde var
olanları insanlar bir takım olay ve ilişkilerden soyutlayarak elde ederler,bu
nedenle duyu organları ile kavranamazlar. Varlık felsefesinin konusu
"varolanlar"dır.Varlık felsefesinin konusunu oluşturan "varlık", şu ya da bu
varlık olmayıp, tüm bu varlıkları da içine alan tümel varlık ya da varlık
kavramının kendisidir.Yani varlık felsefesi, bilimlerin konu edindiği reel varlıklar
alanındaki varlıklarla değil, daha çok ideal varlıklar alanındaki varlıkla
ilgilenir.
2.BİLİM VE FELSEFE AÇISINDAN
VARLIK:
Bilim ve Felsefenin varlığa
bakış açıları şu noktalardan farklılaşır: Bilime göre varlık tartışmasız
vardır.Bilim varlığın var olduğunu ön kabul olarak benimser ve var kabul
ettiği varlıkla ilgili neden-sonuç ilişkileri kurar. Felsefe varlığın var
olup olmadığını da tartışır. Nedenlerin nedenlerini de araştırır. Bilimler
konularına göre varlığı parçalara ayırarak ,kendilerine özgü yöntemlerle
inceler. Felsefe, varlığı bütün halinde görür ve bütün halinde incelemeye
çalışır.Bunun içinse gerekirse tüm bilimlerin sonuçlarını kullanarak genel
kuramsal açıklamalar yapar.
3.METAFİZİK VE ONTOLOJİ:
Metafizik sözcüğünü felsefe
tarihinde ilk kullanan filozof Aristoteles'tir.Yazmış olduğu ve daha çok
ontoloji(varlık) problemlerini ele aldığı kitabının ilk bölümüne "Fizik",ikinci
bölümüne "Metafizik" adını vermiştir.Buradaki anlamıyla "metafizik", "fizik"
adlı bölümden sonra gelen bölüm anlamını taşımaktadır. Aristoteles kitabının bu
bölümünde ontoloji problemlerini ele almış, yani metafizik ile ontolojiyi bir
ve aynı anlamda kullanmıştır.Bununla birlikte geçen yılar içerisinde
"metafizik" sözcüğü ile "ontoloji" sözcüğünün anlamları farklılaşmıştır.
"Metafizik";bugünkü anlamıyla, ispatlanması ve çürütülmesi mümkün olmayan ,
daha çok doğa üstü varlıklar alanına ilişkin sorunlarla ilgilenir. "Ontoloji"
varlığı konu edinen ve onu sorgulayan felsefe dalıdır.
4.VARLIK FELSEFESİNİN TEMEL
SORULARI:
Ontolojinin soruları şunlardır:
1. Varlık var mıdır?
2. Varlığın ana maddesi nedir?
3. Evren nasıl oluşmuştur?
4. Evrenin bir amacı var mıdır?
5. Varlıkta özgürlük var mıdır?
6. Ruh nedir?
7. Ruh ölümsüz müdür?
8. Ölüm nedir?
5.VARLIK FELSEFESİNİN
SORULARINA YAKLAŞIMLAR:
VARLIĞIN OLUP OLMADIĞI
PROBLEMİ:
Varlığın var olup olmadığı ilk
çağlardan bugüne ontolojinin tartıştığı temel problemdir.Bu probleme genelde
iki bakış açısıyla yaklaşılmıştır.
A.NİHİLİZM(HİÇCİLİK)
Antik Nihilizm:
Antik Nihilizm'in temsilcileri Gorgias,
Protogoras ve Hippias'dır.Antik nihilizmin temsilcisi olan sofistler,
varlığı bir duyum ve algı problemi olarak ele alırlar. Ontoloji alanında
nihilizmin ilk temsilcileri ilk çağ sofist filozoflarından Gorgias'tır.
Gorgias,"varlık var mıdır?"sorusuna "yoktur" cevabını verir.Gorgias'a
göre;"varlık yoktur.Olsa bile bilinemez.Bilinse bile bildirilemez."
Protogoras'a göre ise aynı varlığa ilişkin herkesin duyum ve algısı farklı
farklıdır.Bu yüzden de bir tek değil pek çok varlık anlayışı ortaya çıkmaktadır.Varlık
göreceli,kişiden kişiye değişen bir özellik gösterir.
Taoizm:
İlk çağda Çin'de Lao-Tse 'nin
kurduğu taoizm. gerçeğin tüm çeşitliliğine karşın "bir"(tao) olduğunu ve bunun
adının,biçiminin, maddesinin, görüntüsünün olmadığını savunur. Ona göre "Tao"
evrendeki tüm karşıtlıkları kendisinde birleştiren tanımlanamaz bir şeydir.İyidir,aynı
zamanda kötüdür; güzeldir, aynı zamanda çirkindir;vardır,aynı zamanda yoktur
vb. O'na göre aldatıcı olan dünya, varlıktan yoksundur.
Anarşizm:
Nihilizm'e göre hiçbir varlık
gerçekten var değildir ve varlığı var olan olarak kabul eden görüşlere karşı
çıkar. Nihilizm hiçbir değer ve kural tanımayan bir görüştür ve toplumda düzeni
sağlayan tüm otoriteleri reddeder. Nihilizm bu biçimiyle siyasal anlamda
anarşizme temel oluşturur.Anarşizmin en önemli temsilcisi Cernişevski'dir.
Öte yandan Nietzsche; Toplumsal değer ve normları tümüyle inkar ederek
nihilizmin 19.yy.daki önemli temsilcisi olmuştur.
B.REALİZM(GERÇEKÇİLİK)
Varlık vardır
anlayışı realizmdir. Realizm varlığın insan bilincinin dışında insan
bilincinden bağımsız olarak var olduğunu savunur.Realizme göre dış dünya bizden
bağımsız olarak vardır.Var olan nesnel olandır,duyu organları aracılığıyla
algılanabilir olandır. Kısacası realizm insan bilincinden bağımsız bir varlığın
olduğunu öne süren yaklaşımdır.Tarih içerisinde pek çok realizm anlayışı
görülür.Bunlar:
1.Kavram Realizmi
Kavramların insan zihninden
bağımsız gerçek varlıklar olduğunu öne süren yaklaşımdır.Güzel insan, güzel
çiçek, güzel kuş geçici varlıklar iken güzellik kalıcı gerçekliktir.Bu
örnekteki kavram, güzellik, soyut, genel ve değişmez bir varlıktır.Demek ki
asıl varolan şu ya da bu insan değil insan kavramıdır.Ortaçağ boyunca süren
"tümel varlıklar mı, yoksa tekil varlıklar mı gerçek varolandır?" tartışması
kavram realizmini ikiye ayırmıştır:
a.Nominalizm
Bu görüşü savunan filozoflar
kavramların sadece nesnelerin adları olduğunu,asıl gerçek varlıkların ise tekil
kavramlar "şu insan","bu ağaç", "o ev" vb. olduğunu savunurlar.
b. Konseptualizm
Ortaçağın sonlarında görülen bu
yaklaşım bu tartışmaya bir son vermek istemiş ve Aristotelesçi bir yaklaşımla
tümel tekil tartışmasını sentezlemeyi denemiştir.Tümel kavramların varolduğunu
ama kendi başlarına bir anlam taşımadıklarını,ancak bir tekille birleşmeleri
halinde gerçek varlığın ortaya çıktığını öne sürerler.
2.Epistemolojik Realizm
Günümüzde yeni bir biçimle karşımıza çıkan ve ünlü matematikçi ve filozof Bertrand Russel'ın temsil ettiği epistemolojik realizm,gerçek varlıkların duyu verilerinden ibaret olduğunu ileri sürer.Kısaca bu yaklaşıma gör gerçek varlık, dış dünyada insan bilincine bağlı olmadan varolan nesnelere ait duyu verileridir.
VARLIĞIN NE'LİĞİ(MAHİYETİ) PROBLEMİ
Varlığın ne olduğu sorusuna
farklı cevaplar verilmiştir;.
1.MATERYALİZM:
Varlığı Madde Kabul Etme.Varlığın
özünü madde olarak kabul eder.İdea cinsinden özlerin ise ancak maddeye bağlı
olarak varlığını sürdürdüğünü öne sürer.En Önemli temsilcileri ilk çağ'da Naiv
Materyalizmi temsil eden doğa filozofları (Thales,Aneximenes,Aneximandros,Demokritos
vb.),Yeni Çağ'da Mekanik materyalizmi temsil eden La Metrie ve günümüzde
diyalektik materyalizmi temsil eden K.Marx'tır.
2.İDEALİZM:
Varlığı idea olarak kabul
etme.Varlığın özünün madde gibi sınırlı bir cevherden meydana gelemeyeceğini,
varlığın özünün ancak ideal bir varlıktan meydana gelebileceğini öne süren
yaklaşımdır.En önemli temsilcileri Sokrates,Platon,Aristoteles,Farabi,Hegel
ve Kant'tır.
Varlığı oluş kabul etme.Herakleitos
ve Whitehead tarafından temsil edilen bu yaklaşıma göre varlık sürekli
bir oluş yokoluş ve yeniden varoluş süreci içinde olduğundan özünü saptamak
olanaksızdır.Herakleitos'a göre örneğin "her şey akar!..".(Panta
Rai).Ona göre "bir derede bir insan iki kez yıkanamaz;hem dere hem de insan
değişim içerisindedir." Bu nedenle evrende değişmeden kalan hiçbir şey
yoktur.Fakat bu değişme de rastlantısal bir değişme olmayıp belli bir mantığa
bağlı olarak değişmektedir.Yani değişmeden kalan tek şey değişme
mantığı (logos)tur. Herakleitos her şeyi hızla değiştiren ama kendisi hiç
değişmeyen ateş" i ,bu niteliğinden ötürü arkhe (ilk-kök varlık) saymıştır.
5.FENOMENOLOJİ:
Varlığı Fenomen kabul etme.Edmund
Husserl tarafından temsil edilen bu yaklaşıma öre insan varlığa değerler
yükleyerek yaklaştığından onun özüne hiç yaklaşamamaktadır.Varlığın özü
değerlerden arındırılmış(ayraç içine alınmış) salt varlığın kendisidir.Buna
Husserl "fenomen" adını vermiştir.Kısacası "fenomen" insanın varlığa yüklediği
tüm değerliklerin arındırılmasından sonra artakalan özüdür.
Editör 3
Varlık Felsefesi VARLIK FELSEFESİNİN KONUSU TEMEL KAVRAMLARI Ontoloji METAFİZİK VE ONTOLOJİ BİLİM VE FELSEFE AÇISINDAN VARLIK ders notu konu özeti çalışma notları özetler ders anlatım eğitim öğretim kaynakları VARLIK FELSEFESİNİN TEMEL SORULARI REALİZM(GERÇEKÇİLİK MATERYALİZM
Benzer Felsefe Grubu Ders Notları
- Siyaset Felsefesinin Tanımı ve Kavramları
- Siyaset Felsefesinin Temel Soruları
- Sanat Felsefesi (Estetik)
- Felsefi Kavramlar
- Felsefe Açısından Dilin Önemi
- Hayatın Anlamı Ve Felsefenin İşlevi
- Ders Notları Ekleyin
- Ders Notları Ana Sayfa
Yazılan son 8 yorum gösteriliyor.
İçerikle ilgili 8 yorum yazılmış.