Güncel Müzik-Dans terimleri sözlüğümüzde Ney terimi ile ilgili, kısa açıklayıcı bilgiler aşağıda gösterilmektedir. Ney nedir? Ney ne demek? Ney hakkında kısa bilgi gibi içerik arayışınıza cevap olabilecek kısa bilgiler sayfamızda yer almaktadır.
Ney Terimi Hakkında Bilgiler
Müzik-Dans Terimi Olarak Ney:
Ney içi boş kamıştan yapılmış nefesli bir musiki aletidir. Üflenen kısmına başpare denir. Seslerin temiz çıkmasını bu kısım sağlar. Üstte 6, Altta 1 deliği vardır. Ney çalana Neyzen çok nadir de Nayi denir.Her neyin bir oktav tiz yapılmışına nısfiye birbirlerinden yarım ses farklı akort da yapılmışına Ma'beyn denir.
Fen Bilimleri Terimi Olarak Ney:
Türk müziğinde yer alan, kaval biçiminde, yanık sesli, kamıştan bir üflemeli çalgı.
Benzer Müzik-Dans Terimleri
Çöğür: Divan sazına yakın büyüklükte 9 ile 6 tel takılmakta ve 15 kadar perdesi bulunmaktadır. Alt iki tel La orta tellerin birisi La diğeri Re, Üst Teller Sol sesine akort edilir. Çöğür ile nefes, ayin ve semai gibi havalar çalınır, bugün daha ziyade curası çalınmaktadır.
Yeni yetişen gençlerimiz, cura bağlamadan az farklı bu saza çöğür diyerek, aslını curası ile karıştırmaktadırlar. Cura; adı geçen sazın bir oktav daha tizi ve küçüğüne denir.
Meydan Sazı: Bu sazımıza genel yerlerde ve meydanda çalınmasından dolayı meydan sazı denilmiştir. 12 teli bulunması nedeniyle bazı yörelerde 12 telli saz da denilmektedir. Meydan sazlarının bazıları kısa saplıdır. Bu da icraların bir kısmının sazın sapına kollarının yetişmemesinden dolayı sapları özel olarak kısaltılmasından ileri gelmektedir.
Meydan sazı bağlama ailesinin en büyük sazıdır. Sapında 30-32 perdesi vardır. En ince teli 35-40 numaradır. Daha ziyade kalın bam tellerine (Sargılı Tellere) ağırlık verilmektedir. Davudi bir sesi vardır. Gayet sade bir şekilde çalınır. Bağlama ailesinin bas sesli sazı da denilir. Fiziksel yapısı oldukça büyük olması nedeniyle icrası da oldukça zor olmaktadır. Bu nedenle icracılar meydan sazını çalmaktan kaçınmaktadırlar. Onun yerine biraz daha küçüğü olan divan sazını çalmayı tercih ederler. Fakat divan sazının da meydan sazının yerini tutması mümkün olamayacağından meydan sazının davudi sesi devamlı şekilde topluluk içerisinde aranır.
İcralarımızın pek çoğunun kolayı tercih etmeleri nedeniyle küçük sazlara sarılmakta ve halk musikimizin tınılarında belirgin bir tizlik hissedilmektedir. Bu tizliğin getirmiş olduğu cılızlık zeybeklerde ve kahramanlık türkülerinde bas seslere ne kadar ihtiyaç olduğunu açıkça göstermektedir.
Tanbura: Bağlamadan daha küçüktür. Divan sazından bir oktav tizdir ve divan sazının curası olarak bilinir. Bağlamadan ise dört ses tizdir. 3 grup halinde 2 şerden 6 tel takılır. Teller çeliktir, ortaya çift sarı tel takıldığı dönemler olmuştur. Alt(re) Orta(sol) Üst(do) seslerine akort edilir. Genellikle icracıların en çok kullandıkları sazdır.
Sebare (Cebare): Ölçüde bulunan notalar yarı değeri kadar okunur.
Akolat: İki farklı partinin(satırın) birleştirilmesine, çift satır oluşturmaya yarayan bağa akolat denir. Akolat en çok piyano notasında kullanılmaktadır.
Terimler Sözlüğü Ana Sayfa
Online Müzik-Dans Terimleri Sözlüğü