Seslerin birbirine bağlanmış gibi söylenmesi gerektiğini gösteren eğri çizgiye "Deyim Bağı" denir. Solfej okunurken, deyim bağı içindeki notaların arasında soluk alınmaz.
Halk edebiyatında şiir, halk türküsü ya da bir kimsenin bir konuyla ilgili anlattığı, ifade.
İki kişinin karşılıklı konuşması. Ortaçağ kilise müziğinde oratoryo şeklinde şarkılarda ve sonraları kantatlarda kullanılan şekildir.
Yunancada sekizinci aralık anlamına gelir. Fransızcada, ses uyulmamasında kullanılan ve LA sesini veren aracın adı.
Açıklamalarıyla 1164 Müzik-Dans Terimi
İçinde yabancı, "kromatik" sesler bulunmayan gam.
Hüküm günü. Requiem'in bölümü.
Türk müziğinde kullanılan bir komalık "mi bemol" ya da sekiz komalık " re diyez" perdesinin adı.
Türk müziğinde dizeğin üçüncü çizgisindeki fa diyez 4 koma sesi.
Türk müziğinde kullanılan bir komalık "la bemol" ya da sekiz komalık "sol diyez" perdesinin adı.
İtalyanca, bir müzik tümcesini okurken sesi yavaş yavaş azaltmayı ve yumuşatmayı gerektiğini anlatır, ses gücünün giderek kısılması, decresendo.
Sesin gürlük derecelerini gösteren işaretler. Dynamique (Fr.).
Müzikal bir kompozisyonun ses yüksekliği, yumuşaklığı ya da nota kağıdında ses yüksekliğini gösteren işaretler.
Nighty`den farklı olarak dirseğin üzerinde dönmek.
Ses kayıtlarının, plakların sınıflandırılmış, kataloglanmış biçimi.
Kaynaşmayan, (uyuşumsuz) sesler. Konsonant (uyuşumlu) seslerin tersi. Dissonanz (Alm.).
Kayıt, plak.
Kakışma. Geleneksel armoni kurallarına göre uyumsuz sayılan nota bileşimi.
Sert, uyumsuz. Notaların kulağa yanlışmış gibi gelmesi.
Meydan Sazından biraz daha küçüktür. Üçerden dokuz teli vardır. Bazı icracılar alta 3. Ortaya ve Üste ikişerli olmak üzere 7 telde takmaktadırlar. Divan Sazı da Halk Musikimizin güçlü sazlarındandır. Meydan sazında dört ses tiz akort edilir. Meydan sazının alt teli 'La' sesine Divan Sazının alt telleri ise 'Re' sesine akort edilir. Bağlama ailesi sazlarında genel olarak alt tellerin akortları değişmez. Değişen orta ve üst tellerin akortlarıdır. Her sazın onuna göre alt telin akordu genel olarak sabit bırakılır, devamlı olarak değişen orta ve üst tellerdir.
1- Eğlence müziği. Hafif müzik.
2- Operada danslar bölümü. Eski operaların perde aralarında çalınan eserlerin genelini divertimento oluştururdu.
3- Çalgı müziğinde, danslar dizisi. 18. yüzyılda "süit" den çıkma bir biçim.
4- Sosyal bir toplantı için fon müziği oluşturması amacıyla yazılan dans parçaları süiti.
Diğer Müzik-Dans Terimleri
Terimler Sözlüğü Ana Sayfa
Açıklamalı Müzik-Dans Terimleri Sözlüğü