Kartuş-pafta ile ilgili bilgilere bakınız.
Tıraş edilen derilerin kalan pürtüklerini temizlemek, deriyi bir defa daha inceltmek.
Mücellitlerin kullandıkları derilerin tıraşından çıkan parçalara verilen ad.
Çoğunlukla beraber kullanılan bu iki motiften, Lotus, nilüfer çiçeğinin sadeleştirilmiş şeklidir. Palmet ise, kaynağı Asurlular olarak bilinen bir motiftir. Çok zengin çeşitleri olan bu motifler İslam eserlerinde sade ve zarif görünümleriyle çizilmişlerdir.
Açıklamalarıyla 1053 Yazma Eser (Hat-Tezhip-Ebru-Cilt-Minyatür) Terimi
Nil kıyılarının bataklık kesimlerinde yetişen "Cyperus papyrus" adlı bitkiden yapılan bir tür yazı kâğıdı.
Prazvana ile ilgili bilgilere bakınız.
Kesme ile ilgili bilgilere bakınız.
Eski kitap ciltlerinin kapları üzerine yapılan bir şemse çeşidi. Kitabın kabını kaplayan meşinin ortası kesilerek ve başka bir meşin, üzerine hazırlanan şemse parçası buraya yerleştirilerek yapılır.
Çintemani ile ilgili bilgilere bakınız.
Mısır'dan papirüs alamayan Bergamalıların koyun, keçi ve özellikle dana derisinden yaptıkları bir tür yazı kâğıdı.
Ayak ile ilgili bilgilere bakınız.
Lika ile ilgili bilgilere bakınız.
1- Gül, gül goncası, papatya ve benzer çiçeklerin kuş bakışı görünüşünün stilize edilerek çizilmiş şekilleridir. Çiçekler yapraklarına göre biçimlendirilirler.
2- Tezhipte, açılmış küçük gülleri andıran, beşli, ufacık süsleme motiflerine verilen ad.
Beş dilimli yaprak. Âyet aralarında görülen beş yapraklı tezhiplenmiş şekiller.
Beş dilimli yaprak. Ayet aralarında görülen beş yapraklı tezhiplenmiş şekiller. 13. ve 14. yüzyıllarda sevilerek kullanılan hatai motifi ile 15. yüzyılda yavaş yavaş diğer narçiçeği, nergis, sümbül gibi çiçeklerin de katılımıyla süsleme sanatında rumilerin ve geometrik düzenlemelerin yerini natüralist düzenlemeler almaya başlar. Özellikle 16. yüzyılda lale çiceğinin tezyini sanatlarda kullanılmaya başlamasıyla yepyeni bir dönemi başlatır.
Bir yuvarlak nokta beş dilime ayrılmışsa verilen ad.
Yazma kitapların başlıklarıyla levhaların kenarındaki süslere verilen ad.
Ak deri, parşömen ile ilgili bilgilere bakınız.
Eşya ve nesnelerin uzaktan görünüşü; nesneleri bir yüzey üzerine görüldükleri gibi çizme sanatı.
Yazı levhalarının kenarlarına yapıştırılan kâğıtlara verilen ad. Genellikle ebrûdan olurdu. Tek renk kâğıt yapıştırılmışsa "tek pervaz", ince şerit hâlinde ikinci bir kâğıt daha yapıştırılmışsa "çift pervaz" denilir.
Diğer Yazma Eser (Hat-Tezhip-Ebru-Cilt-Minyatür) Terimleri
Terimler Sözlüğü Ana Sayfa
Açıklamalı Yazma Eser (Hat-Tezhip-Ebru-Cilt-Minyatür) Terimleri Sözlüğü