Antik tiyatrolarda yarım daire planlı, basamaklı oturma alanı.
Hat sanatında, her türlü yazının uzaktan kolayca okunabilecek biçimde iri ve kalın yazılmış şekli.
Uzaktan okunacak biçimde istif edilmiş, iri süslü Arap harfli levha yazısı.
Tapınaklarda penceresiz ve ışığı kapıdan alan, tanrı heykelinin bulunduğu kutsal bölüm.
Açıklamalarıyla 1044 Sanat Terimi
Yapının dış yüzeyine verilen ad.
Yağlıboya resminde keskin karşıtlıklar yaratacak biçimde düzenlenmiş ışık-gölge dağılımı. İlk kez İtalyan ressamı Correggio tarafından 16. yüzyılın başında kullanıldı. Caravaggio ve izleyicileri bu tekniği geliştirdiler. Georges de la Tour bu alanda ilginç örnekler verdi. Rembrandt ise, en büyük chiaroscuro ustası sayılır.
1. Geleneksel Türk evlerinin pencerelerinin önünde sokağa doğru çıkma yapan kafesle örtülü bölüm.
2. Yapıların üst katlarında, ana duvarların dışına, sokağa doğru çıkıntı yapmış balkon.
Hükümdarlık tahtına çıkma, tahta oturma.
Cami harimine geçiş veren ana kapı.
Göçebe ve yarı göçebe yaşyan topluluklarda barınak olarak kullanılan mimari unsur. Türk topluluklarında gerek Orta Asya gerekse Anadolu'da yaygın bir biçimde kullanılmış ve hala günümüzde de özellikle hayvancılıkla uğraşılan bölgelerde yaşayan topluluklar tarafından kullanılmaktadır. Çadır genel olarak Türk mimarisinin gelişiminde mimari formu ve cephe düzenlemesiyle önemli bir unsur olmuştur. Orta Asya Türk topluluklarının kullandığı çeşitli çadır tipleri olup bunların en yaygınlarına "Öy" - "Üy" denmektedir.
Kendine özgü bir özellik taşıyan, tarihin ayrıldığı zaman parçalarından her biri.
Yeni bir algı eylemiyle; eski fakat yeni eyleme geçirilmiş bir algı arasında kurulan bağdır.
Kilise çanının bulunduğu yapıdır. Başlı başına bir mimari yapıt sayılabilecek örneklerine de rastlanır.
Kiliselerde orta ve yan sahınları koronun önünde dikey olarak kesen nef.
1. İki beşik tonozun dik açı yaparak kesişmeleri durumunda oluşan dikdörtgen ya da kare planlı alanı örten çatı sistemi.
2. Haçvari olarak birleşmiş kemerlerden meydana gelen tonoz.
Çatının akmasına engel olan kiremit, oluklu sac vb. kaplama gereçleri.
Bakır, çinko, pirinç gibi yumuşak madenler üzerine resmi doğrudan doğruya oymaya yarayan çelik uçlu kalemler.
Resimdeki ana temanın birliğinin çerçevesi içerisinde canlı ve zengin bir çeşitliliğin de elde edilebilmesi resmin albenisini arttıran önemli bir unsurdur.(Variety)
Genel su sağlama sistemlerinden gelen suyun kamunun kullanımına sunulduğu hayır yapılarıdır. İlk çeşme yapılarının Antik Roma'da ortaya çıktığı biliniyor. Nympheum denilen bu yapılar hem hayvanların sulanması, hem içme suyu sağlama, hemde görsel bir zenginlik sağlamak amacıyla yapılmıştır. Orta Çağ Avrupa'sında çeşme küçük ve önemsiz bir yapıyken, Barok döneminde eststik ve mimari açıdan gelişmiş çeşme yapıları inşaa edilmeye başlanmıştır. Roma Trevi Çeşmesi iyi bir örnektir. Osmanlı İmparatorluk'unda Lale Devri'ne kadar çeşme küçük ve yalın çoğu zaman bir duvara yapışık yapılar halindedir. Anıtsal meydan çeşmeleri Osmanlı'da Avrupa kent kültürünün tanındığı 18. Yüzyıldan itibaren inşaa edilmişlerdir.
Çıkmaların altında, çıkma ağırlığını yapı ana duvarına aktaran destek.
Diğer Sanat Terimleri
Terimler Sözlüğü Ana Sayfa
Açıklamalı Sanat Terimleri Sözlüğü