1- Organizmayı etkileyen nesne, fiziksel güç ya da olayları anlatır.
2- Fiziki çevreden ya da organizmadan kaynaklanarak duyu organını harekete geçiren herhangi bir nesne, enerji ya da enerji değişmesi.
Koşullamada kullanılan uyarıcıya benzer uyarıcılara da aynı davranışı gösterme eğilimi.
İç ve dış çevreden gelen, duyu organları tarafından alınabilecek şiddette olan uyarıcıların organizmayı etkilemesidir.
Organizma ve çevre arasında tepki yaratmayan denge durumu.
Açıklamalarıyla 1082 Felsefe, Psikoloji, Sosyoloji, Mantık Terimi
Bütün ilkelerin, kavramların uzlaşıma dayalı olduğunu ileri süren öğreti.
Uzun süreli belleğe alınan bilgi uzun zaman aralığında hatırda tutulur, unutulmaz. Bu zaman aralığı 30 saniyeden başlayarak organizmanın tüm yaşamı boyunca sürebilir. Cumhuriyet ne zaman kuruldu sorusuna, 29 Ekim 1923 dediğinizde bu bilginiz uzun süreli bellekten gelmektedir.
Üretime emeğiyle katkıda bulunanların ulusal gelirden aldıkları pay.
Bir önermenin ya doğru ya da yanlış olduğunu, ikisinin arasında üçüncü bir durumun olamayacağını belirten mantık ilkesi.
Devletin egemenlik hakkını kullandığı sınırları belirli toprak parçasıdır.
Mal ve hizmetlerin fayda sağlamak amacı ile biçiminin, yerinin ve adedinin değiştirilmesine üretim denir. Örneğin, fayda sağlamak amacı ile buğday tohumunu ekip büyüterek çok sayıda buğday elde etmek, buğdayın biçimini değiştirip un ve ekmek haline dönüştürmek, ekmeği fırından alıp satmak amacı ile pazara (bakkala, markete) taşımak birer üretim faaliyetidir.
Doğrudan tüketilmeyip bir başka tüketim malının elde edilmesine yarayan mallardır. Başka malları elde ederken kullanılan araç ve gereçler yani üretim araçları dayanıklı üretim malları, başka malları elde ederken kullanılan ham maddeler dayanıksız üretim mallarıdır.
Anlatma, oluş, deyiş veya yapış biçimi, tarz.
Duyu organlarının bir uyarıcıyı duyumsamasının kaybolduğu en yüksek şiddettir.
Nietzsche'nin ifadesiyle üst insan, geleneksel ahlakı köle ahlakı olarak görüp değerlendiren, eşitlik kavramına karşı çıkıp, ahlaki değerlerin son çözümlemede insanın gerçek doğasına, insandaki güçlü olma isteğine dayanması gerektiğini belirten Nietzsche'nin öngördüğü bir insanlık aşamasıdır. Üst insan kavramı, insan evriminin bundan sonraki aşamasında ortaya çıkacak bir insan tipi olarak, değerleri gözden geçirme, yeni baştan yaratma ve güçlü olma isteğini hayata geçirme cesaretinde olan insan için kullanılmaktadır.
Bir arada yaşan toplumların kültürlerinden oluşmuş ortak kültür.
Toplumun yaşantısından doğan tüm kültürel ve manevi özellikler.
Ahlaksal eylemin amacı faydadır. Her eylem bireye sağladığı fayda ölçüsünde değerlidir. Bize fayda sağlayan durumlar değişirse ahlak sistemimiz de değişecektir. Bir eylem, bir insana fayda sağlıyorsa iyi, sağlamıyorsa kötüdür. Herkese fayda sağlayan durumlar farklı olacağına göre herkesin ahlak yasası da farklı olacaktır. Dolayısıyla evrensel bir yasa yoktur.
1- Ütopya: Nesnel ve toplumsal yasalardan değil de, özgürlük-eşitlik-adalet gibi soyut ilkelerden hareket ederek türetilen ve gerçekleşmesi mümkün görülmeyen, başka bir deyişle "düş" olarak kalacak toplum biçimlerine denir. Gelecekteki devletlerin şimdikilere oranla çok daha güzel, ideal, insana daha yakışır olacağını iddia eden ütopyalara iyi(beyaz) ütopya denir. Gelecekteki devletlerin şimdikilerden çok daha kötü, korkunç, adaletsiz olacağını iddia eden ütopyalara ise kötü (kara, korku) ütopyaları denir.
2- Hayal ürünü, ideal toplum düzenlerini anlatan felsefe görüşleri. Gerçekleşmesi olanaklı olmayan düşünce ya da tasarı.
Hiçbir yerde var olmayan, ideal düzeni düşüncede tasarlayan devlet anlayışları ütopik devlet anlayışlarıdır.
Evrensel dinlere göre Allah'ın peygamberlerine, ilham, rüya, meleklerle veya doğrudan ilahî bilgiler aktarması ve bu yolla aktarılan bilgi.
Diğer Felsefe, Psikoloji, Sosyoloji, Mantık Terimleri
Terimler Sözlüğü Ana Sayfa
Açıklamalı Felsefe, Psikoloji, Sosyoloji, Mantık Terimleri Sözlüğü